Babalık Davası Nedir? Kimler Açabilir?

“Babalık davası nedir?” sorusu için verilebilecek en net cevap, soybağlarını kapsayan bir dava olacaktır. Soybağı ise çocuk ile anne arasında doğum ile tanımlanmaktadır. Baba ile tanımlanan soybağı ise evlilik, tanıma ve babalık karinesi ile kurulur. Babalık davası ise çocuk ile arasında soybağı olduğu düşünülen babanın mahkeme kararı ile kesinleştirilmesidir.
Soybağı davasını açma hakkı anneye tanımlanmıştır. Anne ve çocuk, çocuğun babasının kim olduğunu yasalar önünde kesinleştirmek adına bu davaya başvurmaktadır. Türk Medeni Kanunu’nun 301. maddesi gereğince bu davayı açma hakkı anne ve çocuğa verilmiştir. Babalık davası açmak için:
Anne ile çocuğun mevcut bir soybağına sahip olması gerekmektedir.
Soybağı davasının açılabilmesi için diğer bir etmen ise çocuğun diğer hiçbir erkek ile soybağının bulunmaması gerekmektedir. Bulunan mevcut soybağları, soybağı reddi davası ile giderilmelidir.
Babalık davasını anneden bağımsız çocukta açabilmektedir. Çocuğun reşit olması durumunda kendisi, reşit değilse atanan kayyım tarafından dava süreci başlatılabilmektedir. Babalık davalarında annenin doğum ile birlikte maddi ve manevi zararı karşılanabilmektedir. Gene aynı şekilde çocuğun lehine bir durum olarak nafaka talebinde de bulunulabilir.
Babalık Davasında Yetkili Mahkeme
Babalık davasının soybağını kapsadığını dile getirmiştik. Babalık davasında yetkili mahkeme Türk Medeni Kanunun 283. maddesinde belirtilmiştir. Soybağını kapsayan davalar ise davacı ve davalı taraflardan birinin doğum sırasındaki yeri veya yerleşim yerindeki mahkemeye göre açılmaktadır.
Aile mahkemelerinde görülen babalık davası, aile mahkemelerinin bulunmadığı mahallerde asliye hukuk mahkemeleri tarafından görülmektedir.